Kategorie
News

Biskupi katoliccy z UE krytykują rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie polskiego prawa aborcyjnego

Biskupi katoliccy w całej Europie skrytykowali rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie polskiego prawa aborcyjnego.

W liście opublikowanym 25 lutego biskupi stwierdzili, że uchwała, przyjęta 26 listopada 2020 r., Będzie miała „bardzo negatywny wpływ” na sposób postrzegania Unii Europejskiej (UE) przez państwa członkowskie.

Parlament Europejski, organ prawodawczy UE, przyjął rezolucję 455 głosami do 145 po tym, jak polski sąd orzekł, że ustawa z 1993 r. Zezwalająca na aborcję z powodu nieprawidłowości płodu jest niezgodna z konstytucją.

W rezolucji ubolewano nad tym, co nazywała „de facto zakazem prawa do aborcji w Polsce”.

Przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego 22 października polskie prawo zezwalało na aborcję tylko w przypadku gwałtu lub kazirodztwa, zagrożenia życia matki lub nieprawidłowości płodu.

Po opublikowaniu orzeczenia 27 stycznia aborcja pozostanie legalna w przypadku gwałtu lub kazirodztwa oraz zagrożenia życia matki.

W liście z 22 lutego biskupi powiedzieli: „Z prawnego punktu widzenia pragniemy podkreślić, że ani prawodawstwo Unii Europejskiej, ani Europejska Konwencja Praw Człowieka nie przewidują prawa do aborcji. Sprawę tę pozostawiono systemom prawnym państw członkowskich ”.

List został skierowany do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Davida Marii Sassoli i podpisany przez członków stałego komitetu Komisji Episkopatu Unii Europejskiej (COMECE).

List był następstwem krytyki rezolucji abp. Stanisława Gądeckiego, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

W oświadczeniu z 2 grudnia Gądecki powiedział, że nie może być kompromisu w sprawie prawa do życia.

Powiedział: „Prawo do życia jest podstawowym prawem człowieka. Zawsze ma pierwszeństwo przed prawem wyboru, ponieważ żadna osoba nie może autorytatywnie dopuścić możliwości zabicia kogoś innego ”.

Biskupi UE podkreślili wsparcie Kościoła katolickiego dla kobiet w trudnej ciąży, a także dla ochrony życia nienarodzonego.

Sugerowali, że rezolucja bagatelizuje „podstawową zasadę Unii Europejskiej” znaną jako „zasada przyznania”, która ogranicza UE do działania w granicach uzgodnionych przez państwa członkowskie.

„Jak słusznie podkreśla rezolucja Parlamentu, poszanowanie praworządności ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania Unii. To powiedziawszy, praworządność wymaga również poszanowania kompetencji państw członkowskich i wyborów dokonywanych przez nie przy wykonywaniu ich wyłącznych kompetencji ”- napisali biskupi.

Stwierdzili, że rezolucja wydaje się również kwestionować prawo do sprzeciwu sumienia.

„Jest to szczególnie niepokojące, biorąc pod uwagę, że w sektorze opieki zdrowotnej osoby odmawiające służby wojskowej są w wielu przypadkach dyskryminowane. Naszym zdaniem nie powinno się promować takiej niesprawiedliwej stygmatyzacji ”- powiedzieli.

Dodali: „Jeśli chodzi o prawo do sprzeciwu sumienia, Karta Unii Europejskiej pociąga za sobą konieczność poszanowania narodowych tradycji konstytucyjnych i rozwoju ustawodawstwa krajowego w tej kwestii”.

Biskupi wyrazili również zaniepokojenie, że zasada „niedyskryminacji”, podkreślona w rezolucji, może zostać wykorzystana do „rozciągnięcia lub zacierania granic” władzy UE nad państwami członkowskimi.

COMECE, założona w 1980 roku, składa się z biskupów delegowanych przez Konferencje Episkopatu 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. List został podpisany przez przewodniczącego COMECE, kardynała Jean-Claude Hollericha z Luksemburga; Biskup Mariano Crociata z Latina we Włoszech; Biskup Franz Josef Overbeck z Essen w Niemczech; Biskup Noel Treanor z Down i Connor w Irlandii Północnej; i biskup Jan Vokal z Hradec Králové w Czechach.

W liście biskupi nawiązali do masowych protestów w Polsce w następstwie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Demonstranci przerywali msze, trzymając znaki wspierające aborcję, zostawiali graffiti na terenie kościoła, zdewastowali posągi św. Jana Pawła II i skandowali hasła skierowane do duchowieństwa.

Biskupi powiedzieli: „Zauważyliśmy również ze smutkiem, że w tekście nie wyrażono potępienia ani solidarności w odniesieniu do niedopuszczalnych ataków na kościoły i miejsca kultu w kontekście protestów związanych z tym prawem w Polsce”.