Kategorie
News

Komisja Europejska wyjaśnia zrewidowane przepisy dotyczące praw autorskich w obliczu krytyki

BRUKSELA (Reuters) – Komisja Europejska starała się w piątek wyjaśnić zakres i odpowiedzialność zmienionych przepisów dotyczących praw autorskich przyjętych w zeszłym roku w celu rozładowania krytyki ze strony Francji, Polski, nadawców unijnych i aktywistów internetowych.

ZDJĘCIE PLIKU: Sylwetki użytkowników mobilnych są widoczne obok projekcji ekranu logo Instagrama na tej ilustracji zrobionej 28 marca 2018 r. REUTERS / Dado Ruvic / Ilustracja / Zdjęcie pliku

Zmieniona dyrektywa o prawach autorskich, pierwszy przegląd od dwóch dekad, miała na celu zapewnienie godziwego wynagrodzenia dla przemysłu kreatywnego w bloku o wartości 1 biliona dolarów i jego 11,7 miliona pracowników.

Wywołało to zaciekłą walkę lobbingową, stawiając artystów i wydawców wiadomości przeciwko firmom technologicznym, działaczom internetowym i grupom konsumenckim. Do walki włączyła się również Francja, podczas gdy Polska złożyła skargę do sądu.

Kluczowy przepis, artykuł 17, wspierany przez branżę kreatywną, zmusiłby należący do Google serwis YouTube, Instagram Facebooka i inne platformy udostępniania do zainstalowania filtrów, aby uniemożliwić użytkownikom przesyłanie materiałów chronionych prawem autorskim.

Platformy mogą być pozwane za publiczne udostępnianie treści naruszających prawa autorskie, nawet jeśli zostały one przesłane przez ich użytkowników. Krytycy twierdzą jednak, że filtry są kosztowne i mogą prowadzić do błędnego blokowania.

Kraje UE mają czas do 7 czerwca na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego.

Komisja w swoim dokumencie strategicznym opublikowanym w piątek stwierdziła, że ​​art. 17 będzie miał zastosowanie tylko do dostawców usług internetowych i dostawców internetowych usług transmisji strumieniowej audio i wideo, którzy zarabiają na pracach chronionych prawem autorskim umieszczanych na ich platformach przez ich użytkowników.

Internetowe encyklopedie non-profit i instytucje edukacyjne, platformy oprogramowania typu open source i internetowe platformy handlowe byłyby zwolnione z tej zasady.

Firmy mogą uniknąć odpowiedzialności, jeśli mogą wykazać, że dołożyły wszelkich starań, aby uzyskać autoryzację na dzieła chronione prawem autorskim na swoich platformach i szybko usunęły treści po otrzymaniu powiadomienia.

Aby uspokoić aktywistów internetowych, Komisja stwierdziła, że ​​art. 17 nie powinien mieć zastosowania do karykatury, parodii, krytyki, recenzji i cytatów.

Stwierdził, że automatyczne blokowanie treści powinno ograniczać się tylko do wyraźnie naruszających przesyłanie treści, a kraje UE powinny zapewnić dostawcom usług mechanizm składania skarg i dochodzenia roszczeń, aby ich użytkownicy mogli z niego korzystać w przypadku sporów.

Reportaż Foo Yun Chee; Montaż przez Kirsten Donovan