Kategorie
News

Polscy biskupi w konflikcie na spotkanie z papieżem Franciszkiem

Ludzie z Kalinówki, Polska, chodzą na mszę w pliku foto. (CNS/Reuters/Kacper Pempel)

Kiedy biskup Tadeusz Rakoczy, emerytowany polski prałat, został pod koniec maja sankcjonowany przez Watykan za niewłaściwe traktowanie seksualne ze strony duchowieństwa, był to tylko ostatni cios dla niegdyś niesplamionego wizerunku Kościoła katolickiego w tym kraju.

W ostatnich dniach pojawiły się doniesienia, że ​​polscy biskupi zostali specjalnie wezwani do Rzymu jesienią przez papieża Franciszka z powodu fali przypadków nadużyć seksualnych, które wstrząsnęły Kościołem w tym kraju. Chociaż urzędnicy zaprzeczają wiarygodności tych raportów, niemniej jednak sygnalizują głęboki niepokój, jaki obecnie dotyka życie religijne w najbardziej katolickim kraju Europy.

„To była swoista terapia szokowa dla wszystkich” – powiedział Marcin Przeciszewski, dyrektor Polskiej Katolickiej Agencji Informacyjnej KAI.

„Ale nawet jeśli stracimy więcej biskupów, powinniśmy również postrzegać to jako coś pozytywnego – proces oczyszczenia naszego kościoła i krzywa uczenia się dla tych, którzy byli skłonni ignorować lub ukrywać negatywne zjawiska” – powiedział.

Rakoczy, lat 83, przeszedł na emeryturę jako biskup bielsko-żywiecki w 2013 roku. Został oskarżony przez co najmniej jedną polską ofiarę molestowania o ukrywanie doniesień o nadużyciach w latach 90. i 2000. Po relacjonowaniu roszczeń ofiary, m.in. przez RNK, 28 maja Watykan zabronił Rakokiemu wystąpień publicznych i nakazał mu wieść „życie pokuty i modlitwy”.

Od lewej: biskup Tadeusz Rakoczy (Wikimedia Commons/Silar); biskup Jan Tyrawa (Wikimedia Commons/Krzysztof Mizera); Arcybiskup Sławoj Głódź (Wikimedia Commons/Joanna Adamik)

Watykan nakazał również biskupowi wpłacić „odpowiednią kwotę” na rzecz Fundacji św. Józefa przy polskim kościele, założonej w 2019 roku w celu pomocy ofiarom przemocy.

Rakoczy jest tylko jednym z wielu polskich biskupów dyscyplinowanych w ostatnich miesiącach po tym, jak seria telewizyjnych filmów dokumentalnych graficznie ujawniła skargi na nadużycia, które zostały odrzucone z naruszeniem polskiego prawa i wytycznych Watykanu.

12 maja papież przyjął rezygnację bpa Jana Tyrawy z Bydgoszczy w związku z podobnymi zarzutami tuszowania, natomiast w marcu Watykan nakazał abp. Sławojowi Głodziowi gdańskiemu i biskupowi kaliskiemu Edwardowi Janiakowi odszkodowanie i unikanie „publicznych uroczystości religijnych lub świeckich”. spotkania.”

W listopadzie ubiegłego roku emerytowany kardynał Henryk Gulbinowicz został pozbawiony insygniów biskupich i prawa do pogrzebu katedralnego po tym, jak był osobiście zamieszany w nadużycia. Gulbinowicz zmarł niecałe dwa tygodnie po ogłoszeniu zakazu.

Od lewej: bp Edward Janiak (CNS/Agencja Gazeta via Reuters/Mieczysław Michalak); kard. Henryk Gulbinowicz (CNS/Catholic Press Photo); Kardynał Stanisław Dziwisz (CNS/Paul Haring)

Kilku innych prałatów jest objętych śledztwem, w tym emerytowany kardynał Stanisław Dziwisz, który przez 39 lat był sekretarzem papieża Jana Pawła II. Dziwiszowi groziło więzienie po tym, jak polska komisja państwowa oskarżyła go o ignorowanie nadużyć.

Wraz ze zmianą prawa kanonicznego przez Franciszka z 1 czerwca, aby wyraźnie kryminalizować wykorzystywanie seksualne dorosłych przez księży, oczekuje się innych sankcji, co będzie ciągłym wyzwaniem dla autorytetu i wiarygodności polskiego Kościoła.

Co znamienne, żądania działania były kierowane od dołu przez świeckich katolików, długo czujących się nieużywanymi i marginalizowanymi przez własny kościół.

„To jest coś zupełnie nowego” – powiedziała NCR Małgorzata Głabisz-Pniewska, starsza prezenterka katolicka Polskiego Radia.

Małgorzata Głabisz-Pniewska, starsza prezenterka katolicka Polskiego Radia (dzięki uprzejmości Małgorzaty Głabisz-Pniewskiej)

„Był czas, kiedy każdy atak na biskupa był traktowany jako atak na cały Kościół” – powiedziała. „Ale to było dawno temu, a teraz sytuacja jest inna. Chociaż zakładano, że ludzie zawsze pozostaną lojalni, tak już nie jest”.

Jak poważne sprawy stają się dla polskiego kościoła?

25 maja „Rzeczpospolita” donosiła, że ​​biskupi tego kraju byli „zszokowani”, gdy nagle jesienią zostali wezwani do Rzymu na swoje tradycyjne ad limina wizyta w Watykanie, rok po zawieszeniu wszystkich takich wizyt z powodu pandemii koronawirusa.

Gazeta porównała nakaz, podobno przekazany przez ambasadora Watykanu w Polsce, do wezwania papieskiego do biskupów Chile w 2018 r., które zakończyło się ich masową rezygnacją w obliczu skandali związanych z nadużyciami.

Rzecznik biskupów polskich jezuita ks. Leszek Gęsiak zaprzeczył twierdzeniu, że biskupi byli zaskoczeni prośbą o wizytę. Ostatni polski ad limina Wizyta, jak powiedział agencji KAI, miała miejsce w lutym 2014 r., ponad siedem lat temu, podczas gdy ostatnia, zaplanowana na 2019 r., została dwukrotnie przełożona przez Francisa.

Jednak będą pilne kwestie do omówienia z papieżem – nie tylko wpływ niedawnych skandali na lojalność katolików, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

Z marcowego sondażu wynika, że ​​90% z 38 milionów mieszkańców Polski nadal deklaruje się jako osoby wierzące, co jest najwyższym wskaźnikiem w Europie.

Jednak regularna frekwencja w kościele spadła z 50% do 37% w ciągu trzech dekad i zmniejszyła się o połowę wśród młodych ludzi, czemu towarzyszy gwałtowny spadek przyjęć do seminariów i spadek o dwie trzecie liczby rekrutacji do 106 żeńskich zakonów w Polsce, jak podaje Badanie.

Jak wynika z ankiety, ponad 50% Polaków twierdzi, że Kościół nie ma dla nich żadnej władzy, oczekuje się, że tendencje spadkowe przyspieszą pod wpływem restrykcji związanych z koronawirusem.

Zakonnice w maskach ochronnych biorą udział w procesji Bożego Ciała w Krakowie, 11 czerwca 2020 r., podczas pandemii COVID-19. (CNS/Agencja Gazeta via Reuters/Jakub Porzycki)

W komentarzu dyrektor CBOS-u, Mirosława Grabowska, powiedziała, że ​​„pełzająca sekularyzacja” zamieniła się teraz w kłus, czemu sprzyja „znaczne osłabienie przekazu wiary w rodzinach”.

Polska wydawała się podążać za „włoskim modelem laicyzacji”, dodała Grabowska, w którym wyznania wiary pozostaną na wysokim poziomie według standardów europejskich, podczas gdy prawdziwe przekonania religijne zanikną.

Dominikanin ks. Michał Paluch, polski rektor Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu w Rzymie uważa, że ​​Kościół w Polsce zignorował „poważne symptomy kryzysu” i nie dokonał „znaczących zmian”, które mogłyby osłabić publiczne frustracje.

„Coraz bardziej powszechne jest przekonanie, że hierarchia kościelna nie wywiązuje się ze swoich obowiązków” – powiedział ksiądz katolickiemu periodykowi „Wiez”.

„Rozmawiając z rozczarowanymi wierzącymi, nie wystarczy już wskazywać na wybitnych papieży, dobrych hierarchów czy tradycyjne pociechy… Czas, w którym społeczeństwo zgodziło się na oddawanie się słabościom kleru, minął” – powiedział.

Konferencja Episkopatu podjęła kroki w celu przeciwdziałania nadużyciom seksualnym, mianując inspektorów ochrony dzieci we wszystkich 43 polskich diecezjach i wydając wyrazy ubolewania w listopadzie 2018 r. i maju 2019 r.

Ale nie skomentowała ostatnich rezygnacji biskupów i sankcji, przyjmując je dyskretnie bez reakcji.

Chociaż niektóre świeckie grupy katolickie wypowiedziały się, większość świeckich w Polsce nadal jest wykluczona, jeśli chodzi o prowadzenie i zarządzanie kościołem.

„Mogą tylko wyrażać opinie” – powiedziała Głabisz-Pniewska. „Nie mają mocy decyzyjnej i mają bardzo mały rzeczywisty wpływ. Pomimo całego dźwięku i furii, tak naprawdę nic się nie zmieniło”.

Przeciszewski jest bardziej optymistyczny.

„W naszej tradycji każda ważna sprawa kościelna jest załatwiana wyłącznie przez duchownych, ale to nie może już tak pozostać” – powiedział dyrektor agencji KAI NCR.

Marcin Przeciszewski, dyrektor Polskiej Katolickiej Agencji Informacyjnej, KAI (Dzięki uprzejmości Marcina Przeciszewskiego)

„Obecne statystyki pokazują, że znajdujemy się teraz na krawędzi kryzysu – w ciągu 10 lat zabraknie nam proboszczów, co sprawia, że ​​konieczne jest werbowanie ludzi świeckich i dzielenie im części odpowiedzialności” – powiedział.

Są nadzieje, że beatyfikacja 12 września kardynała Stefana Wyszyńskiego, szanowanego przywódcy w czasach PRL-u, potwierdzi miejsce Kościoła w życiu narodowym poprzez przypomnienie heroicznych walk z przeszłości.

Nowy ogólnokrajowy spis powszechny, trwający do września, będzie zawierał dane o przynależności religijnej, podczas gdy mówi się o ogólnokrajowym synodzie plenarnym, który ma na celu ponowne zjednoczenie podzielonego Kościoła w Polsce – to tylko dwa z tematów, które mogą być poruszane podczas polskich biskupów. ad limina wizyta, rozpocznie się 4 października.

Głabisz-Pniewska uważa, że ​​papież będzie miał zbyt wiele obaw na całym świecie, aby za bardzo martwić się kłótniami wśród polskich katolików. Ale Przeciszewski uważa, że ​​Franciszek może zaoferować pomoc i tak.

Nowy, trójfazowy proces synodalny ogłoszony przez Watykan w maju da kapłanom i świeckim wkład w przygotowania do następnego Synodu Biskupów w 2023 r., umożliwiając oddolną krytyczną refleksję i propozycje reform.

Mogłoby to być okazją dla polskiego kościoła do poszerzenia swoich możliwości uczestnictwa.

„Kiedy do tego dojdzie, nie sądzę, aby istniała jakakolwiek zasadnicza niespójność między tym, co papież i [the] Polscy biskupi robią” – powiedział dyrektor KAI NCR.

„Ale papież może zaoferować bardzo potrzebną inspirację w zwróceniu uwagi naszych biskupów na tych, którzy byli bliscy rezygnacji z Kościoła” – powiedział. „Ludzie tacy jak ta nie powrócą, dopóki kościół nie wykaże znacznie większej ewangelicznej otwartości. ad limina wizyta pod koniec pandemii okazałaby się prawdziwym atutem”.

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać bezpłatne biuletyny z NCR.